ПОГОВОРИМО ПРО ПЕРЕХІД ДО СЕРЕДНЬОЇ ШКОЛИ
Цієї осені ваша дитина перейде до п’ятого класу. Багатьох вже зараз турбує запитання: чи можуть виникнути принципові зміни в поведінці і навчанні дитини при її переході до середньої школи? Із розповідей друзів, які мають трохи старших дітей, складається враження, що у п’ятому класі їхню дитину «начебто підмінили» (змінився характер, ставлення до навчання, дитина стала більш нервовою, неслухняною).
Чи типове це явище, і чи справді можуть виникнути певні ускладнення при переході до навчання в середні класи школи?
Перехід від початкових класів до середніх — процес непростий як з фізіологічної, так і з психологічної точки зору. На жаль, в сучасній психології і педагогіці цій проблемі майже не приділяється належної уваги. Вважається, що все відбувається досить природно, планомірно, без протиріч, оскільки дитина вже має певний досвід навчання в школі. Але дуже часто виникає низка проблем, які потребують вирішення.
Наведемо кілька об’єктивних факторів, що потребують від дитини при адаптації до середньої ланки школи вироблення нової тактики і стратегії. Це не може певним чином не позначитися і на поведінці.
Перехід від однієї вчительки до багатьох викладачів та кабінетної системи
Від першої вчительки, яка самою дитиною сприймається як «друга мама», має відбутися перехід до викладання предметів різними фахівцями. За 3—4 роки дитина звикла до певного стилю спілкування, виробила своєрідні механізми пристосування до вимог однієї людини. Тепер протягом дня в п’ятому класі вона матиме справу з 4—5 різними педагогами, які відрізняються індивідуальними особливостями поведінки та діяльності, рівнем вимог, оцінювання тощо.
Зазначимо, що дітьми з сильною нервовою системою, швидким перебігом психічних процесів такий «калейдоскоп» сприймається природно, чого не скажеш про інтровертів, уповільнених, вразливих, некомунікабельних. Вони можуть не сприймати пояснень у незвичній для них манері; бурхливо реагувати на незнайомі інтонації; важко пристосовуватись до нових вимог. Це врешті негативно відображається на настрої дитини, на якості засвоєння інформації, на взаєминах з оточенням.
Підвищення інтересу до спілкування з однолітками
Перехід до середніх класів співпадає з виникненням певних вікових особливостей, а саме: збільшується роль і значення спілкування в житті десятирічної дитини, ускладнюється світогляд, змінюються власні моральні позиції і судження — явища перестають сприйматися лише контрастно (чорне чи біле, хороше чи погане). У зв’язку з цим можливе зменшення інтересу до навчання, зниження пізнавальної активності. Це, таким чином, призводить до погіршення успішності, конфліктів з батьками та вчителями, недисциплінованості.
Введення нових предметів
У середніх класах різко зростає кількість предметів, що потребують певного розвитку абстрактного мислення (наприклад, замість математики — алгебра і геометрія). Суттєво зменшується роль наочності. Несвоєчасна допомога батьків в разі нерозуміння певної теми або розділу з предмету, зарозуміле пояснення вчителем нового навчального матеріалу може через певний проміжок часу призвести до втрати інтересу школяра (адже неусвідомлене, як правило, не засвоюється), а, отже — різка зміна успішності, її погіршення. Тому батькам слід бути особливо уважними на перших етапах вивчення нової дисципліни і при найменших ускладненнях надати своєчасну допомогу.
Можлива зміна режиму дня
Якщо батьки працюють, а дідусі та бабусі не мають змоги допомогти, то до 18—19 години вечора дитина сама про себе дбає. Це, звичайно, негативно впливає і на режим харчування (воно стає неповноцінним, переважає «бутербродно-тостерна» їжа), на режим сну, прогулянок, виконання домашніх завдань тощо. Та й занадто багато самостійності у віці 10—11 років не завжди є доречним і виправданим.
Виконання ж уроків з батьками до 23-ї години виснажує дитячий організм, призводить до перевтоми саме у другій половині дня,пізнього укладання в ліжко. Дитина може і встати пізніше, але не завжди бадьорою, з «важкою» головою. А попереду — новий непростий день шкільного життя.
Таким чином, слід визнати: ви правильно відзначаєте той факт, що не завжди легко може відбутися перехід дитини до п’ятого класу навіть в межах одного і того ж навчального закладу. Зазначені вище причини є об’єктивною підставою для підтримки і посильної допомоги вашій дитині у пристосуванні до нових вимог вчителів та умов життя.
Для попередження виникнення проблем доцільно використати такі поради:
ПАМ’ЯТАЙТЕ: перехід до середніх класів як подію можна образно порівняти з переходом когось із батьків на нову роботу або з опануванням незнайомого виду діяльності. І саме в такі непрості періоди від дорослих з більшим життєвим досвідом, виваженішими емоційними реакціями, набутим арсеналом прийомів пристосування до нових ситуацій потрібні теплота і співпереживання, вміння вислухати, зрозуміти, надати пораду. Адже вашій дитині і так нелегко. Але мине перша-друга чверть, і за вашої підтримки життя дитини нормалізується, а труднощі залишаться позаду.